Gå direkt till innehåll

Ämnen: Dans

En thailändsk dansmask ur Dansmuseets samlingar. Foto: Johannes Hjorth

Dansmuseet tvingas stänga

Dansmuseets ekonomiska situation är nu så pressad att museet måste stänga. Det går inte längre att bedriva museiverksamhet under rådande omständigheter. ”Dansmuseet stänger för besökare den 6 januari 2025 och lämnar Drottninggatan i Stockholm. Vi söker nu finna nya, mer ändamålsenliga och ekonomiskt försvarbara lokaler, kanske utanför tullarna”, säger Hans Öjmyr, chef Dansmuseet.

Kunde dansarna i Svenska Baletten göra sina röster hörda?

15 år och ensam i Paris.

Att vara 15 år, ensam i Paris med hemstickade strumpor. Arkivens dag den 13 november belyser de unga dansarnas liv i Svenska Baletten på 1920-talet. Erik Mattsson läser ur brev och dagböcker samt spelar upp kasettband. Kunde dansarna göra sina röster hörda?

Teckningar från Dansmuseets danskroki.

Vad är danskroki?

Danskroki innebär en kväll då du kan njuta av dans och samtidigt öva dig i att teckna efter levande modell. Du är publik och på samma gång aktiv i ditt eget skapande. En unik och innerlig upplevelse utöver det vanliga. Dansmuseet i Stockholm är ensamt om att arrangera danskroki, max 50 deltagare/gång.

Jean Börlin och Edith von Bonsdorrf i Relâche 1924.

101-åringen som har födelsedagskalas

Födelsedagsfest. 101 år sedan Svenska Balettens premiär i Paris. Kalas, tårta, dans, musik, film, fiskdamm, presenter, tipsrunda med 101 frågor, visningar, specialpriser i butiken.

Erik Mattsson berättar om dansare, konstnärer och älskare i 1920-talets Paris.

I vimlet bland kändisar i Paris

Sena kvällar, kärlek och äventyr i 1920-talets Paris är huvudhandlingen i Erik Mattssons guidade visningar på Dansmuseet varje fredag. Erik har ägnat två år till att läsa dagböcker, brev och anteckningar i almanackor för att komma Svenska Balettens dansare in på livet. Vad Erik vet får vi reda på kl 13 varje fredag.

Ann-Cathrine Byström, med balettsko i handen, repeterar enligt Carina Aris instruktioner.

Jag minns koreografen Carina Ari

Jag minns koreografen Carina Ari. Känn historiens vingslag på Dansmuseet. Ann-Cathrine Byström är en av de få som ännu kan berätta om hur det var att dansa för Carina Ari i De fåvitska jungfrurna på Operan i Stockholm 1962. En unik berättelse på torsdag den 14 oktober kl 18:00

Badflickan från Trouville dansades av Carina Ari i verket Bröllopet på Eiffeltornet 1921. Kostymskiss av Jean Hugo.

Badflickan från Trouville

Gör en resa i fantasin, utan coronapass. Besök Dansmuseet och häng med på Svenska Balettens turnéer till 146 städer på 1920-talet. Följ med Carina Ari från Smala Gränd i Stockholm till Buenos Aires eller Rolf de Maré på resor jorden rund vid 1900-talets början. I utställningarna finns komiska och intressanta fotografier, skisser, filmer och kostymer.

Jean har gett sig ut på stan för att berätta att Dansmuseet har utökade öppettider.

Jean har gett sig ut på stan

Res i fantasin nu när det är besvärligt att resa på riktigt. Besök Dansmuseet. Utökade öppettider tis-sön 11-17. Alla utställningar handlar om resor. Till Paris med Svenska Baletten, Buenos Aires med Carina Ari eller jorden runt med Rolf de Maré.

Interiör från utställningen "Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete".

Digital promenad på Dansmuseet

Äntligen är det möjligt att besöka Dansmuseet digitalt. Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete - en utställning om Svenska Baletten i Paris 1920-1925 samt utställningen Dansmuseets pärlor finns nu på Google Maps. Klicka på Drottninggatan 17, följ pilarna in i ett äventyr om kärlek och stora drömmar på 20-talet och klicka sedan vidare till magiska masker och kostymer från jordens alla hörn.

En gycklare, en hustru och en soldat, Ryska Balettens föreställning Chout, 1921. Design Mikhail Larinov

En gycklare, en hustru och en soldat.

Kostymer till en gycklare, en hustru och en soldat från Chout, Ryska Baletten. Premiär i Paris 1921, en balett med stor dramatik och intressanta kantiga kostymer. Design Mikhail Larinov. Utlånade till Moderna Museet.

Jean Börlin har just anlänt till New York. Within the Quota från 1923.

Dansmuseet och covid-19

Museet har öppet och välkomnar besökare tis - sön kl 11-17. 
Vissa passager hos oss är trånga och därför har vi infört slot-tider för att undvika trängsel. Dessa restriktioner är en extra försiktighetsåtgärd. Det gör att man kan se våra utställningar i lugn och ro. Utställningarna är enkelriktade och här finns pilar på golven som visar hur man ska ta sig runt. 
Museet har också infört extra

Man blir fascinerad bara av att se på henne skrev en journalist för 100 år sedan. På bilden ser vi Carina Ari i Anitras dans.

Kåldolmar och champagne

Det fanns bara plats för en stjärna i Svenska Baletten. Därför lämnade Carina Ari kompaniet 1923 och fortsatte att göra en blomstrande karriär på egen hand. Fotot är från 1922 och föreställer Carina i Anitras dans, musik av Edvard Grieg och koreografi Jean Börlin.

I dag öppnar jubileumsutställningen om Svenska Baletten! Kred-lista och pressbilder

I dag öppnar jubileumsutställningen om Svenska Baletten! Kred-lista och pressbilder

”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” – Ballets Suédois 1920–1925 ​Utställningen har skapats av Dansmuseet ​i samarbete med MTAB och Expology Producent: Dansmuseet efter en idé av Jean Börlin och Rolf de Maré ​Långivare: Bibliothèque nationale de France Se hela kred-listan i pressmeddelandet.

Pressinbjudan vernissage 23 oktober – fira 100-årsjubileet av Svenska Baletten

Pressinbjudan vernissage 23 oktober – fira 100-årsjubileet av Svenska Baletten

Välkomna i kväll 23 oktober för att delta i Dansmuseets vernissage av jubileumsutställningen”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete”– Ballets Suédois 1920–1925. 
OBS! Med anledning av covid-19 behöver en föranmälan göras till linn.cederborg@dansmuseet.se senast 23 oktober klockan 15.


Vernissage 23 oktober klockan 17
Utställningen invigs av Etienne Le Harivel de Gonneville, Fr

”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” – öppnar om en månad

”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” – öppnar om en månad

Dansmuseets jubileumsutställning ”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” – Ballets Suédois 1920–1925 öppnar 25 oktober 2020. Under fem intensiva år kommer danskompaniet att tänja på dansens gränser och turnera runt om i Europa och USA. Hemmascenen Théâtre des Champs-Elysées i Paris blir ett nav för några av tidens mest nyskapande konstnärer.

Dansarna på taket till Théâtre des Champs-Elysées i Paris, 1920.

Se jubileumsutställningen om Svenska Baletten före alla andra!

Sse utställningen "Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete" – Ballets Suédois 1920–1925 före alla andra! Gå själv eller boka tillsammans med dina vänner eller din familj. För pressvisning mejla linn.cederborg@dansmuseet.se

Originalbild från Yvonne Rainer. Foto: Yvonne Rainer Studio

Ikoniska verket "Trio A" intar Dansmuseet

Ikoniska verket "Trio A" intar Dansmuseet. Missa inte den unika möjligheten att återigen få ta del av dans – i det fysiska rummet! I samband med att Dansmuseet har öppnat sin verksamhet för allmänheten igen, finns det möjlighet att se någon av de tolv exklusiva föreställningarna av verket "Trio A - Remembering and dismembering" mellan den 10–13 september.

Originalbild från Yvonne Rainer. Foto: Yvonne Rainer Studio

YVONNE RAINER “TRIO A – REMEMBERING AND DISMEMBERING (1966–2020)”

Trio A dansas i september av Björn Säfsten, Sebastian Lingserius, Nassim Meki och Stina Nyberg. Trio A, ett ikoniskt verk skapat av Yvonne Rainer 1965, består av en 5-minuter lång rörelsesekvens och hade premiär på The Mind Is a Muscle, Part I at Judson Church, New York City, den 10:e januari 1966. Då framfördes den av Rainer, David Gordon och Steven Paxton, simultant men inte unisont.

Visa mer